Ana içeriğe atla

Veda Busesi ve Öyküsü

VEDA BUSESİ VE ÖYKÜSÜ

Veda busesi sözleri itibariyle iki aşığın birbirine yazdiği şiir olarak algılanmıştır hep.
Fakat Veda busesi adlı şiir Orhan Seyfi Orhon'un kanserden ölen kızına yazdığı bir eserdir. Bu ünlü şiirin hikayesi şöyle anlatılmaktadır;
Babası kızının kapısını açarken biraz duraksadı. Sessizce kapının kolunu aşağı indirdi, kızının bugün daha iyi olması için dua etti. Gün boyunca kızına doyasıya sarılmayı düşünüyordu . O yüzden bütün işlerini iptal etmiş, akşama kadar onun yanında oturmayı planlamıştı. Uyuyup uyumadığını kontrol etmek için usulca yatağın üstüne eğildi.Kızı perişan halde görünüyordu. Gözleri hemen yaşaran baba, kızının bu halini görmesini istemediği için usulca eğildi ve dudaklarını kızının alnına koydu. Öpmedi çünkü öpmek çok kısa bir andı. Öylece durdu ve derin derin nefes alarak kızının kokusunu içine çekti. Kız eliyle babasının kolunu. Ancak baba kızının alnında öylece durdu. Biraz daha dursaydı gözyaşları kızının yüzüne damlayacaktı, ağladığı anlaşılacaktı. Yatağın yanındaki sandalyeye oturdu. Kız o kadar bitkin düşmüştü ki çok kısık bir sesle, "babacığım, annemin öldüğü günü hatırlıyorum ,günlerce çok ağlamıştın. Şu son anlarımda senden bir şey istiyorum babacığım, dedi. Ben öldükten sonra hiç ağlamıyacaksın, gözünden bir damla yaş bile düşmeyecek, anlaştık mı?" dedi . Baba imkansızı isteyen kızına baktı, ağlamaklı halini bastırarak başını hafifçe salladı. Kızı çok zor nefes alıyordu . Birkaç saniye içinde nefes alışverişleri kesildi, başı yana düştü. Hıçkırıklar içinde kızını kucağına aldı. Kızının cansız bedeni hala ateşler içindeydi. Buna rağmen kızı üşümesin diye battaniyeyle sardı bahçeye çıkardı. Kızını sandalyeye oturtup, yere çöktü, başını kızının kucağına koydu, hıçkırıklarla ağlamaya başladı. İşte o an dilinden bu ölümsüz mısralar döküldü…

"Veda Busesi", Türk sanat müziğinin şüphesiz en bilinen, en çok sevilen şarkılarından biri...Yusuf Nalkesen tarafından 1951 yılında Muhayyer Kürdî makamında bestelenen bu içli şarkının sözleri ise zamanının ünlü "beş hececi"lerinden biri olan şair ve gazeteci-yazar Orhan Seyfi Orhon'a ait.
VEDA

Hani o bırakıp giderken seni
Bu öksüz tavrını takmayacaktın?
Alnına koyarken veda buseni
Yüzüne bu türlü bakmayacaktın?

Hani ey gözlerim bu son vedada,
Yolunu kaybeden yolcunun dağda
Birini çağırmak için imdada
Yaktığı ateşi yakmayacaktın

Gelse de en acı sözler dilime
Uçacak sanırdım birkaç kelime...
Bir alev halinde düştün elime
Hani ey gözyaşım akmayacaktın?

NOT: Şiirin ilk dörtlüğünün son iki mısrası çoğu zaman yanlış söylenmekte; "buseni" yerine "busemi", "yüzüne" yerine "yüzüme" denmektedir. Halbuki buradaki o sözleri şair karşısındakine değil kendi kendine söylemekte ve kendi gönlüne kahretmektedir.

ALINTIDIR.

Yorumlar

  1. tımıms dinleyim :) demişsin yaa tv ve mısır, ben hep netteki kore dizileri ve ayçekirdeği şeklindeyim :)

    YanıtlaSil
  2. Hiç bilmiyordum, sevgiliye yazıldığından emindim oysa ve ve en çok sevdiğim, en çok söylediğim şarkıdır bu :) Çok teşekkür ederim bilgilendirdiğin için :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. lovehouse;
      bende hikayesini öğrenene kadar aşk şarkısı olarak dinledim ve söyledim.

      Sil
  3. Bu öyküyü duymamıştım. Ben de diğerleri gibi şarkı sözlerinin iki sevgilinin ayrılma anıyla ilgili olabileceğini düşünüyordum. Oysa, çok daha etkileyici bir arka planı varmış.

    YanıtlaSil
  4. Hiç kızına yazmış olduğu aklıma gelmemişti. Oysa şiirlerin arkasında ne anlamlar var ne duygulu şeyler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gonca;
      Ben hep ayrılan sevgilileri düşünmüştüm.

      Sil
  5. acının bu kadarı benim bünyeye fazla geliyor...ne inanılmaz bir öykü :-(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mai;
      Kesinlikle çok acı ve bir baba için çok ağır.

      Sil
  6. ÇOK DRAMATİK BİR PAYLAŞIM. VEDA BUSESİNİN HİKAYESİNİ BİLMİYORDUM. ÇOK TEŞEKKÜRLER.

    YanıtlaSil
  7. ne hisli adamlarmış , ne etkili satırlar kaleme almışlar...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitap Eylemi;
      Eskiler hislerini gerçekten de çok iyi kaleme alırlarmış.

      Sil
  8. Böyle bir hikayesi olduğunu hiç bilmiyordum, bunu bilerek dinlenince çok daha farklı geldi şarkı. Çok güzel bir paylaşım olmuş. Eline sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ayşe Çınar;
      Ben bu şarkıyı bundan sonra nasıl söylerim hiç bilmiyorum:(

      Sil
  9. Ben aşk şarkısı zannediyordum.

    YanıtlaSil
  10. Müfred;
    Eski şarkıların çoğunun genelde hikayesi oluyor. Ama bu kadar acıklısı gerçekten kötü.

    YanıtlaSil
  11. Çok duygulandım.. ilk kez öğreniyorum bu hüzünlü hikayeyi..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mermarid;
      Hikayeyi okurken insan ne düşüneceğini bilemiyor:(

      Sil
  12. Vefat eden bir evlada yazılması şarkıyı daha etkileyici yapmış. Artık şarkıyı ne zaman dinlesem aklıma bu öykü gelecek.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sule;
      en çok severek söylediğim şarkılardandı. Söylerken içim burkuluyor:(

      Sil

Yorum Gönder

Fikirlerinizi paylaşırsanız sevinirim.

Bu blogdaki popüler yayınlar

Tüm Zamanların En Güzel Kadını : Prenses Fevziye

Kavalalı Mehmet Ali Paşa soyundan, Mısır'ın ilk kralı Fuad'ın kızı; yine Mısır'ın son kralı Faruk'un kız kardeşiydi Prenses Fevziye.

Beyza Alkoç - 3391 Kilometre

Merhabalar Beyza Alkoç'un 3391 kilometre kitabını ilk çıktığı zaman görmüştüm ama açıkçası almakla almamak arasında kalmıştım. Kitap hediyeleşme etkinliği sayesinde okuma fırsatı bulduğum kitaba tek kelimeyle bayıldım. 

Zeynep Sahra - Elmalı Turta

Merhabalar Zeynep Sahra'nın Ayçöreği hikayesi Elmalı Turta ile son sürat devam ediyor. Öncelikle yeniden belirtmek istiyorum bu kitap Ayçöreğinin devam kitabı. Yani öncelikle Ayçöreğini okumalısınız.

Poy Baharatı Nedir? Nerelerde Kullanılır?

  Merhabalar Baharat kullanmayı sever misiniz?

Fatih Murat Arsal - Ödünç Aşk

Merhabalar Fatih Murat Arsal'ın kalemini sevdiğimi bilmeyen kalmadı sanırım.

Smilodon (Kılıç Dişli Kaplan) Hakkında Bilinmeyenler

Herkese Merhaba  Bugün sizlere Smilodon'dan (Kılıç Dişli Kaplan) bahsedeceğim. 

Gabriel Garcia Marquez - Ağustosta Görüşürüz

 

Yeşil Yol

 

Samed Behrengi - Bir Şeftali Bin Şeftali

Herkese merhaba Kısa zaman önce bitirdiğim bir kitap Bir Şeftali,Bin Şeftali. Bir gün annesinin dalında büyümekte olan bir şeftalinin hikayesi bu. Bu şeftali büyüyünce sahibi tarafından köye satılmaya götürülür.

Cahit Sıtkı Tarancı - Kırık Bir Aşk Hikayesi

Cahit Sıtkı Tarancı'nın meşhur bir şiiri var, " Abbas" adında.