Ana içeriğe atla

Doğu Ekspresi Turu

 

Herkese Merhaba,

Geöen yıl sömestr tatilinde gittiğimiz Doğu Ekspresi turunun yazısı ile geldim. Diyeceksiniz ki neden bu zamana kadar bekledin? Şöyle ki, ben turdan geldiğimde takvimler Şubat'ın ikinci gününü gösteriyordu. Yazıyı yazmaya fırsat bulamadan ne yazık ki büyük deprem meydana geldi. O dönemde zaten o kadar acılı bir ortamdaydık ki, hiç aklıma bile gelmedi. Zaten o zamanlar uygun zaman da hiç değildi. Sonrasında da aklımdan tamamen çıkmış. Geçen gün telefonumu temizlerken karşıma çıkan fotoğraflarla turla ilgili deneyimlerimi yazmadığım aklıma geldi ve işte karşınızdayım. Hadi o zaman başlayalım.

Öncelikle bilet alma kısmını size anlatmak istiyorum. O telefonla ne sabahladım Allah'ım. Eşim bir ara beni yataktan kovma noktasına geldi. TCDD uygulaması bir ara beni banladı sandım. Bir süre giremedim. Neyse biletler açıldığında gidiş pulman, dönüş örtülü kuşetli buldum. Ama ne bulmak. Resmen saliselik anlar. Ama kafaya koydum, gidiş içinde örtülü kuşetli bulacağım. Neyse ilk biletler alındı. Sürekli gidiş için yer bakıyorum. Eşim diyor ki; "Pulmanda olur. Orayı da deneriz." Ama ben biliyorum ki rahat edemeyecekler ve en az otuz saat oturarak gitmek eziyet. Neyse ben bu süreçte bilet bakıyorum ve gitmemize yaklaşık sanırım on gün var yok. Yine elimde telefon bakarken birden gidiş için örtülü kuşetli vagonda tüm kompartımanlar boş gösteriyor. Ama dediğim gibi saliselik olay yani. Bu durumda yapmanız gereken bir şey söyleyeyim. Kompartımanda ilk siz bir tane yer işaretlediğinizde tüm hepsini alma hakkını öncelikle size veriyor. Yani ikinci işaretleyecek olan kişiye kalan koltukları işaretlememiş olsanız bile alım hakkı tanımıyor. Fakat bu işlemler süreli olduğundan acele edip hemen bilete çevirmeniz lazım. Yoksa yanarrrrrssssıııınızzzzz. Neyse ben hemen işaretleme yapıp almaya kalktım. O sırada sistemde sıkıntı oldu, beni attı, ben bir yandan deliriyorum. Nasıl olmaz falan diye. Fakat çok şükür şansıma başka bir kompartıman açıldı derken hemen işaretleme yapıp bileti aldım. Burada yine bir detay daha vermek istiyorum. Örtülü kuşetli dört kişilik satılıyor. Yani kompartımanı kapatmak için bizim gibi üç kişiyseniz kalan bir bileti de almanız lazım. Yoksa yanınıza tanımadığınız biri gelebilir ve ciddi sıkıntı yaşarsınız. Hatta bayana satış olursa erkekleri, erkeğe satış olursa bayanları başka yerlere aldıkları da oluyormuş. Ona göre bu adım önemli. Ailemle tatil yapacağım derken, tanımadığınız kişilerle bir yolculuk yapabilirsiniz. DİKKAT!...

Bilet işlemlerinden sonra gelelim tren nereden kalkıyor? Ankara Gar'dan her gün Kars'a saat 17:55'de tren var. Kars'dan Ankara'ya dönüşte her gün sabah 08.00'da. Biz Eskişehir'den hızlı trenle Ankara'ya geldik. Zaten aynı garın içinde olduğundan sıkıntı yaşamadan Doğu Ekspresi trenine yerleştik.

Evet gelelim şimdi bu turda yanımıza neler aldık? Otuz saatlik yolculuk sürecinde uykuda geçireceğiniz bir zaman dilimi olduğunu da düşünerek yiyecek kısmını yine de çok abartmayın. Ancak yolculuk halidir, oluşabilecek rötarlar nedeniyle de temkinli olmakta da fayda var. Ben börek yapmıştım. Dondurucudan çıkardığım gibi yanımıza alıp gittik ki, gidene kadar trenlerde aktarma yaparken bozulmasın diye. Onun dışında atıştırmalıklar, tek içimlik kahve, Türk kahvesi vs. tarzında olan içeceklerden de aldık. Tabiki kahveye su ısıtmak için elektrikli kahve makinesini de unutmamak gerek. Soğuk içeceklerden de bir tane bulunsun diye numunelik aldık. Tabii ki başrol oyuncusu su olmazsa olmaz. Her ne kadar yemekli vagonda satışı olsa da, biz yanımıza iki tane beşlik, iki tane de bir buçuk litrelik su aldık. Birde büyük istasyonlar da çeşme oluyor. İçilebilir olduğundan şişeleri doldurabilirsiniz.

Trende yastık, pike ve çarşaf veriliyor. Hepsi size özel poşetlenmiş ve temiz şekilde geliyor. Ancak ben yastık konusunda takıntılı olduğumdan kendi yastıklarımızı götürdüm. Yastık hassasiyetiniz yoksa yastığa gerek yok. Fakat pulman kısmında yolculuk yapacaksanız orada yastık, pike vs. kendiniz götürmeniz gerek. Bu hizmet sadece örtülü kuşetli içn geçerli.

Uzatma kablolu olan üçlü priz ve yine beş metrelik elektrikli led ışıklardan aldık. Led ışıkları genelde süsleme yapmak için alıyorlar evet ama kompartımandaki ışıklar yetersiz olduğundan led ışık almanız sizin yararınıza olacaktır. Elektrikli olması kesinti yaşamamanız adına bence mantıklı olur. Pilli olanların performansı nasıldır bilmiyorum. 

Hijyen malzemeleri olarak ıslak mendil, tuvalet kağıdı ve kâğıt havlu aldık. Tuvalet kâğıdına hiç gerek kalmadı zira tuvaletlere düzenli olarak bakım yapılıyor. Ancak burada belirtmem gereken bir durum var ki, bizim insanımız ne yazık ki pis. Detay vermek istemem ama sonuçta o tuvaletleri de insanlar temizliyor. Sizin pisliğinizi insanlar temizlemek zorunda değil. Bu insanların pisliğini de TCDD personeline yıkamayız. Büyük istasyonlarda çok güzel şekilde tuvaletler yıkandı. Eksik malzeme tedarikleri de yapıldı. Yine de ne olur, ne olmaz diye yanınıza tuvalet kâğıdı almaz isterseniz siz bilirsiniz.

Kompartımanda gittiğimiz için biz yanımıza laptop aldık. Eşim ve oğlum film falan izlediler. Bende yanıma kitap almıştım. Ancak okuyabildiğimi söyleyemem. O kadar güzel manzaralardan geçiyorsunuz ki, biraz okuduktan sonra kar manzarasına kendinizi kaptırıp, hayal alemine dalmanız kaçınılmaz oluyor. 

Trenler aşırı sıcak. Buna göre üstünüze mutlaka kısa kollu alın. Yoksa pişersiniz. Ama hırka vs almayı da ihmal etmeyin malum kışın Kars'a gidiyorsanız bu seferde donarsınız. Ayrıca üç kişi olmamıza rağmen ben bir tane de gezinirken ve tuvalete giderken kullanmak üzere terlik aldım. Terlik işimize yaradı. Her defasında bot giyip çıkartmak gerçekten yorucu olacakmış.

Doğu Ekspresinde Erzurum Cağ kebabı için oraya varmadan yemekli vagondan bir personel geziniyor ve siparişlerinizi alıyor. Biz normalde almak istemedik ama deneyimlemek adına, bir de börek yemekten sıkıldığımız için almış bulunduk. Ama almasaymışız daha iyiymiş. Hem fiyat olarak pahalı, hem de nasıl olsa trendekilere satıyoruz, bir daha nereden gelecekler kafasında yağlı ve kurumuş etleri göndermişler. Hiç memnun kalmadık. Bir daha gitsem hayatta başarılar yani, yakınından geçmem.

Doğu Ekspresi turunda dönüşte ciddi anlamda sıkıntılar yaşadık. Sivas'ta gece uykudan dan dun seslerle uyandık. Ne oluyor derken baktık Sivas Gar. Ama biri trene çarpıyor. Meğer vagon arızası varmış. Bu nedenle de Sivas'ta dört saat vagon arızası nedeniyle vagon değişimi yaptılar. Sıkıntı kısmı vagon değişiminde kaloriferler çalışmıyordu ve resmen titredik. Ayrıca yine dönüşte önden giden trenlerden birinin önüne kaya düşmüş ve makinist son anda fark ettiği için geride kalan trenlere dur emri gelmiş. Raylara düşen kayayı kaldırmaları gerekiyor tabi. Bu defa sabahtı ve köhne bir istasyonda bekleme yapıyorduk. Hatta istasyon bile denemez. Birkaç rayın bulunduğu ve yük trenlerinin beklediği bir yer gibi de düşünebilirsiniz. Çok şükür ki bu süreç yaklaşık bir buçuk saat falan sürdü. 

Trende kompartımanda kaldığınız için gece yatarken kapıyı kilitleyip mahremiyet sağlıyorsunuz. Dışarıdan kimse giremiyor. Perdeyi de çektiğinizde kendinizi evinizin odasında hissedebilirsiniz. Ancak dışarı çıktığınızda ne yazık ki kilit sistemi yok. Yani istasyonlarda aşağı inecekseniz ya kompartımanda biri kalacak ya da değerli eşyalarınızı yanınıza alacaksınız. Biz genelde eşimle indik. Oğlum pek tercih etmediği için biz bu konuda sıkıntı yaşamadık. Bunun dışında kahve yapacağınız zaman prizde led ışık dahil hiçbir fiş takılı olmamalı. Isıtıcı türleri normalde yasak. Çünkü yüklenme olduğunda sürekli şarteller atıyor ve aşırı yüklenme Allah korusun vagonda yangın çıkmasına bile neden olabilir. Bu nedenle ısıtıcı kullanırken çok ama çok dikkatli olun ki dediğim gibi normalde yasak. Yakalanırsanız muhtemelen ciddi bir uyarı alırsınız zira pulman kısmında olanlar çay demlemek için çaycı getirmişler ve kondüktör görüp uyardığı için gözcülük yaparak suyu ısıtmaya çalışıyorlardı. 

Pulman kısmını da size anlatmak istiyorum. Pulmandan bilet alırsanız nasıl zorluk yaşayacağınızı da bilmeniz yararınıza olacaktır. Pulmanlar 60 yolcu kapasiteli 2+1 şeklinde dizayn edilmiştir. Priz ne yazık ki her yerde yok. Bazı koltukların yanında var. Şayet uzatma kablonuz uzunsa tuvaletten de elektrik alımı sağlayabiliyorsunuz. 60 kişiyle yolculuk yapmak asıl zorluklardan. Neler yaşanabileceğini tahmin edeceğiniz için buraya tek tek detay yazmıyorum ama şunu söylemeden geçmeyeyim. Eşim hani bana demişti ya; pulmanı da deneyimleyelim diye. Treni gezmeye çıktığımızda kompartıman olduğu için bana dua etmekten kendini alamadı. Size o kadar söyleyeyim. En az otuz saat o kadar insanla yolculuk yapmak gerçekten çok sıkıntılı. 

Yazmayı unuttuğum bir şey daha kompartımanlarda koltukların yatak haline geliyor olması. Yolculuk boyunca biz koltuk olarak kullanmadık. Oturması daha rahat olduğu için yatak şeklinde kullandık. Boşta kalan yatağı valiz, mont vs koymak için değerlendirdik. Zaten dört kişilik kompartımanda dört kişi gitseymişiz sanki sığmak mümkün olmayacakmış. 

Özellikle Doğu Ekspresi ile dönüş için belirtmek istediğim noktalardan biri de, bizim gibi trenden inişte başka şehre gidecekseniz, aktarma yapacağınız uçak, otobüs ya da tren biletleri en az yedi,sekiz saat fazla olsun. Bizim sekiz saat fazla olmasına rağmen, yolda yaşadığımız aksaklıklar nedeniyle yetişememe endişesi yaşadık. Ankara Gar'a geldiğimizde trenimize iki saat vardı ve yolda daha sonraki trene bilet varsa değiştirmeyi bile düşündük. Çünkü Doğu Eskpresi ile yolculuk yapıyorsunuz ve trenin maksimum hızı 80 km. Varın gerisini siz düşünün. Yolda arıza vs. durumu olduğunda aktarma yapacağınız vasıtaya geç kalmanız kaçınılmaz.

Doğu Ekspres ile seyahat ederken alabiliyorsanız kompartıman alın. Dediğim gibi pulman resmen yolculuğunuzu kabusa çevirebilir. Şayet kış döneminde özellikle sömestr döneminde yolculuk yapıyorsanız bizim gibi tur gruplarına denk gelebilirsiniz ki, büyük istasyonlarda mola süresi uzun olduğunda biz grubun peşine takılıp, istasyonda bildiğiniz halay çekip, göbek attık. Çok eğlenceliydi. Taşınabilir kolonlarla gelmişler. Resmen düğün yaptık desek yalan olmaz yani. O derece eğlendik. 

Yolda o kadar güzel manzaralar var ki, fotoğraflarını çekmek harika. Özellikle trenin arka tarafına gidip, virajlarda ön tarafı ya da ön tarafına gidip arka tarafını fotoğraf ve videoya mutlaka çekin. Özellikle ön kısımdan çektiğinizde sanki arkadan bir tren peşinize takılmış hissi veriyor. Çok güzel. 

Doğu Ekspresi ile ilgili şimdilik aklıma gelenler bunlar. Sormak istediğiniz soru varsa yorumlara yazabilirsiniz. Benimde aklıma başka şeyler gelirse yazımı güncellerim. 

Umarım sizlerde bu büyülü yolculuğa katılabilirsiniz. Zira benim hep hayalimdi ölmeden yapmak istediklerim arasındaydı. Çok şükür gerçek oldu. Sırada Van Doğu Turu var. Ne zaman nasip olur bilemiyorum ancak listemde.

Bu arada Kars gezisi için size ayrıca detaylı bir yazı yazacağım. Bu yazı sadece Doğu Ekspresi için. 

Yeni yazılarımda görüşünceye dek, kendinize çok iyi bakın. Gezerek hayatı yaşayın.

Yorumlar

  1. Ne iyi etmişsiniz. Yıllardır hayalini kurup çok isteyip, gerçekleştiremediğimiz bir yolculuk...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Makbule Abalı;
      Umarım gidebilirsiniz. Canı gönülden diliyorum. Çok amin :)

      Sil
  2. Açıklayıcı bilgiler mükemmeldi, ilk yorumumda yazmadan yayınlamışım.
    Sevgiyle.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Makbule Abalı;
      Aklıma gelen olursa ilave ederim ama genel olarak hepsini yazdım sanırım:)

      Sil
  3. Ben de merakla gitmek isteyenlerdenim. Deneyimlerinizi paylaşmanız benim için iyi oldu:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ebemkuşağı;
      Ay inşallah gidersiniz. Çok çok çok aminnnn:) İşine yaradıysa ne mutlu bana:)

      Sil
  4. düşünüyorum ben de inşallah bakalımlım :) tiyatro bileti almak gibiymiş yani amanin :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Deep;
      Emin ol tiyatro biletini daha rahat alırsın. İnşallah denk gelir ve gidebilirsin. Bence herkes imkanı varsa mutlaka katılmalı:)

      Sil

Yorum Gönder

Fikirlerinizi paylaşırsanız sevinirim.

Bu blogdaki popüler yayınlar

Blog Keşif Etkinliği

Merhabalar Malum artık annemle birlikte blog yazmaya başladık. Böylesi belki de daha iyi olacak. Omuz omuza, anne-oğul birlikte daha güzel şeyler yapabilmek adına tek blog, tek yürek olarak yolumuza devam etmeye karar verdik. Annem benim her daim hep ve tam destekçim. 

İçeriklerim Kopyalanıyor

Bugün  Kitaplara Kaçanlar  bloğu ile içerik çalınması ile ilgili konuştuk ve bunun üzerinden çok geçmeden benim içeriklerimin otomatik olarak kopyalandığını tesadüfen fark etmiş bulunuyorum.

Fatih Murat Arsal Röportajı - 2 Kitap Hediye

Merhabalar Yazar röportajlarımıza çok sevdiğim aşkı yazan adam Fatih Murat ARSAL ile devam ediyoruz. Kendisine bu keyifli röportaj için tekrar teşekkür ediyor ve sizleri röportajımızla baş başa bırakıyorum.

Mimlendim ve Mimledim 37 - Hangi Yazınız Silinirse Üzülürsünüz?

Ece Evren - Geçmişten Gelen Adam

Merhabalar Kısa zaman önce piyasa çıktı Ece Ablam'ın kitabı. Kendisi sağolsun bana nezaket gösterip okumam için kitabını hediye etti. Tekrar kendisine çok teşekkür ederim.

Kestane Nasıl Pişirilir?

  Merhabalar Kış geldi.

Mimlendim ve Mimledim 26 - Blog Muhasebesi

Merhabalar Blogcu Sultan  blog muhasebesi mim başlatmış ve sağolsun beni de mimlemiş.

Ne Zaman Akıllanacağız?

Merhabalar Son zamanların gündemindeki konu malum Çiftlik Bank ve Çiftlik Bank mağdurları.

Tüm Zamanların En Güzel Kadını : Prenses Fevziye

Kavalalı Mehmet Ali Paşa soyundan, Mısır'ın ilk kralı Fuad'ın kızı; yine Mısır'ın son kralı Faruk'un kız kardeşiydi Prenses Fevziye.

Babannemden Güzel Haberler Var

Merhabalar Babaannemin rahatsızlık süresince destek olan, dua eden ve yanımda olan herkese sonsuz teşekkürler. Gerçekten güzel dostlar biriktirmişim. Çok fazla arayan soran oldu.