Ana içeriğe atla

Herman Melville - Katip Bartleby

Merhabalar

Yanıma kitap almadığım bir gün sürekli gittiğim mekanın yanında bulunan İş  Bankası Kültür Yayınları dükkanından aldım bu kitabı.
Hasan Ali Yücel Klasiklerini zaten tamamlamayı düşünüyordum. Kitabı görünce hem adı ilgimi çekti, hem de bir an önce bitmesini istediğimden alıverdim. Bir solukta bitirmek istediğim kitaptan bu kadar etkileneceğimi hiç düşünmemiştim.

Kitaptaki en dikkat çekici cümle "Yapmamayı tercih ederim." Bu cümlenin anlamını anlamak için de kitabı okumak gerekir. Kitapla alakalı o kadar çok yorum yazmak istiyorum ama bende yazmamayı tercih ederim. Kitap her ne kadar kısa görünse de, aslında ciltler dolusu anlatılmak istenen mesaj var. Okuyup anlamak gerek. 

Katip Bartleby aslında içimizden biri. Sen, ben, onlar. Okurken onun gibi olan bir çok insan gözümün önüne geldi. Her ne kadar kitap kısa görünse de, emin olun aklınızdan çıkmayacak, sizi düşünmeye sevk edecek bir kitap. Ben bu yıl içinde yeniden, daha da sindirerek okumayı planlıyorum. İşin özeti bu kitabı size şiddetle tavsiye ediyorum.

Yeni yazılarımda görüşünceye dek, sizlerde bazen yapmamayı tercih edin.

Hoşçakalın.

Tanıtım Bülteninden

Herman Melville (1819-1891): Amerikan edebiyatının en büyük yazarlarından biridir. Küçük yaşta çalışmak zorunda kaldı, dört yılını denizlerde geçirdi. Bu tecrübesi tüm eserlerine, özellikle de en büyük eseri sayılan Moby Dick’e yansıdı. Moby Dick, Kâtip Bartleby, Benito Cereno, Billy Budd gibi bugün hepsi birer klasik olan eserler vermesine rağmen yaşarken pek ilgi görmeyen Melville, yirminci yüzyılın ilk yarısında âdeta yeniden keşfedildi. İlk kez 1853 yılında Putnam’s Monthly Magazine’de tefrika edilen Kâtip Bartleby, 1856’da Piazza Tales adlı hikâye kitabında yayımlanmıştır. Melville bu kısa ama çarpıcı hikâyesinde “en iyi hayat en kolay hayattır inancına derinden bağlı” bir Wall-Street avukatının, “yapmamayı tercih eden” Bartleby’yi işe almasıyla bu inancının ve hayatının temellerinden sarsılmasını anlatır. Yirminci yüzyıl edebiyatını derinden etkileyen Bartleby dünya edebiyatının simge karakterlerinden biri, hayata karşı takınılan alabildiğine net bir tavrın ismidir. Kâtip Bartleby bir reddedişin, bir direnişin, nihayet insanın kendisi olarak kalma iradesinin ölümsüz simgesidir.

Basım Yılı : 2016

Sayfa Sayısı : 72

Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları

Çevirmen : Hamdi KOÇ

Yorumlar

  1. kısa kitapları daha çok severim :) çünkü yoğundur ve çok şey anlatırlar. bu kitabı da not ettim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Arsel'in Okyanusu;
      Evet bu kitabı kesinlikle okumalısın:)

      Sil
  2. Yapmamayı tercih ederim diyerek, okuma serüvenimde izler bırakan bir karakter Katip Bartleby. Ben başka bir yayın evinden okumuştum. Çevirisi iyiydi, ancak Hamdi KOÇ çevirisi eminim daha iyidir.
    Bu arada, Hasan Ali Yücel Klasiklerini tamamlama düşünceniz tebriğe değer ayrıca.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitaplara Kaçanlar;
      Katip Bartleby herkesin okuması gereken bir kitap. Hasan Ali Yücel Klasikleri candır:)

      Sil
  3. Duymamıştım bu kitabı. Bakayım. Kütüphanede olabilir. Ben kısa kitaplardan kaçarım. Bazen o kadar zor okunanları çıkıyor ki dönüp dönüp cümleleri yeniden okuduğum oluyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. adadenizi;
      İş kültür Yayınlarından çıkan Hasan Ali Yücel Klasiklerini tavsiye ederim. :)

      Sil
  4. Selam. Okuduktan sonra demiştim ki kendime; ne şahsına münhasır bir bey .... Ve tanışmayı çok isterim.
    Yazar nasıl da güzel anlatmıştı bize....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Satır Arası;
      Evet. Kendisine ait çizgisinden hiç çıkmadı.

      Sil
  5. Hediye edilecek kitaplardan birisi;henüz iki kez okudum:)) Don Kişot gibi,kendi hürriyetini,deliliğini yaratmış bir karakter; "yapmamaya" karar vermek, herkesin işi değil:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güven Serin;
      Evet verdiği karar gerçekten de zordu...

      Sil
  6. Hasan Ali Yücel klasikler dizisi kitaplarından arada okuyorum ben de. Ama bu kitabı ilk kez görüyorum. Aklımda olsunn. :)

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Fikirlerinizi paylaşırsanız sevinirim.

Bu blogdaki popüler yayınlar

Tüm Zamanların En Güzel Kadını : Prenses Fevziye

Kavalalı Mehmet Ali Paşa soyundan, Mısır'ın ilk kralı Fuad'ın kızı; yine Mısır'ın son kralı Faruk'un kız kardeşiydi Prenses Fevziye.

Zeynep Sahra - Elmalı Turta

Merhabalar Zeynep Sahra'nın Ayçöreği hikayesi Elmalı Turta ile son sürat devam ediyor. Öncelikle yeniden belirtmek istiyorum bu kitap Ayçöreğinin devam kitabı. Yani öncelikle Ayçöreğini okumalısınız.

Beyza Alkoç - 3391 Kilometre

Merhabalar Beyza Alkoç'un 3391 kilometre kitabını ilk çıktığı zaman görmüştüm ama açıkçası almakla almamak arasında kalmıştım. Kitap hediyeleşme etkinliği sayesinde okuma fırsatı bulduğum kitaba tek kelimeyle bayıldım. 

Cahit Sıtkı Tarancı - Kırık Bir Aşk Hikayesi

Cahit Sıtkı Tarancı'nın meşhur bir şiiri var, " Abbas" adında.

Nil Karaibrahimgil - Ben Aptal Mıyım?

 

Sait Faik Abasıyanık - Karlı Hava

Kademe Analizi Nedir?

 

Sermaye Piyasası Kurulu (SPK) ve Risk Bildirim Formu

 

22 Nisan 2024 Pazartesi Altın Fiyatları

 

Uğruna İnsanların İntihar Ettiği İran Şahının En Sevdiği Karısı Anis-el Doleh

Merhabalar Son zamanlarda sosyal medyada sıklıkla karşılaştığım bir haber, aslında güzellik kavramımızı sorgulamama neden oldu.